lauantai 14. maaliskuuta 2015

Työharjoittelu

Olen aloittanut tällä viikolla työharjoittelun päiväkodissa, jossan tulen olemaan yhteensä 6 viikkoa. Olen 1-3 vuotiaiden ryhmässä, Neulasissa. Työharjoittelun aikana kirjoitan 6 postausta tänne blogiin. Teksteissä kerron jokaisen viikon tavoitteet ja niiden toteutumisen.

Ensimmäinen viikko lähti käyntiin hyvissä merkeissä! Olen aina rakastanut lasten kanssa olemista ja toimimista, mutta olin ajatellut, että päiväkodissa se ei olisi niin mukavaa ja ihanaa kuin muualla, esimerkiksi kotona. Siksi se yllättikin minut positiivisesti! Heti ensimmäisenä päivänä pääsin hienosti mukaan toimimaan eri tilanteissa ja asioissa.

Tavoitteeni tälle viikolle minulla oli:
Tutustua päiväkotiin,lapsiin ja työntekijöihin sekä esitellä itseni lasten vanhemmille. Halusin päästä mahdollisimman paljon lasten kanssa vuorovaikutustilanteisiin, jotta lapsetkin oppisivat luottamaan ja tuntemaan minut. Tärkeää minulle oli myös päästä/mennä mukaan erilaisiin tehtäviin, esimerkiksi ulos/sisälle, vaipanvaihdot, leikit ym. Ensimmäisen viikon tavoite oli myös valita lapsi, jota havainnoin seuraavat 5 viikkoa.

Mielestäni tavoitteeni olivat realistisia ja ne toteutuivat hienosti. Pääsin todella nopeasti mukaan toimimaan kuten muttkin työntekijät. Lapset oppivat tuntemaan minua hyvin ja sain valittua lapsen, jota havainnoida. Olen tyytyväinen ensimmäiseen viikkoon ja odotan innolla jo tulevia päiviä!

Ohjaajani palaute ensimmäiseltä viikolta:
Johanna on tutustellut oman ryhmämme toimintaan, lapsiin ja meihin aikuisiin hienosti. Johanna on esitellyt itsensä tapaamilleen vanhemmille ja tehnyt ilmoitustaululle esittelyn itsestääm. Johanna on alusta saakka ollut todella omatoiminen, tarttunut hienosti eri tehtäviin/tilanteisiin ja ottanut lapsiin kontaktia hyvin. Johannan tyyli toimia lasten kanssa on rauhallinen ja lämmin. Johannasta huomaa, että on ollut aiemminkin lasten kanssa tekemisissä. Hän ei pelkää tarttua toimeen ja mikäli jokin asia on mietityttänyt, hän on rohkeasti kysynyt meiltä aikuisilta. Oikein mukava harjoittelun ensimmäinen viikko!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.